Pytania
i
odpowiedzi

Zapisy i

Rejestracja

1.Wypełnij formularz zgłoszeniowy TUTAJ w imieniu swojej drużyny

Formularz może wypełnić trener /szkoła/ firma z zajęciami pozalekcyjnymi

Na tym etapie nie musisz jeszcze podawać liczby osób w drużynie ani nazwy drużyny.

 

2. Na podany w formularzu adres e-mail otrzymasz fakturę, po opłaceniu faktury odbierz przesyłkę z zestawem konkursowym.

Oprócz zestawu będziesz potrzebować jeszcze laptopa lub tabletu oraz robota (np Spike Prime dla poziomu Challenge lub Spike Essential dla poziomu Explore)

 

3. Odbieraj od nas maile – będziemy wysłać Ci przypomnienia o HERBATKACH (webinarach dla trenerów), które pomogą Ci prowadzić drużynę. Zbierz drużynę i możesz zacząć działać.

 

4. W okolicach grudnia publikujemy daty i lokalizacje turniejów Challenge oraz uruchamiamy zapisy. Zgłoś wtedy swoją drużynę podając szczegóły takie jak liczba osób oraz nazwa drużyny.

Harmonogram i zapisy na wystawy Explore ruszają w okolicach kwietnia.

 

5. Przyjedź z drużyną na turniej lub Wystawę i bawcie się świetnie!

Zapisy na Challenge zazwyczaj zamykamy w październiku/listopadzie – ale jeśli jesteście bardzo zmotywowani i myślicie, że zdążycie przygotować się w krótszym czasie, to możecie dołączyć nieco później.

Zapisy na Explore są bardziej elastyczne – możecie dołączyć nawet do stycznia.

Na poziomie Challenge:

  • E-materiały dla trenera i uczestników – Przewodnik Trenera, Notatnik Inżyniera, Zasady Robot Game, Karty Ocen
  • Nieoficjalny e-Przewodnik trenera – Przewodnik który pomoże przeprowadzić od sześciu do dwunastu spotkań. W podręczniku znajduje się godzinny plan zajęć.
  • Mata i elementy konstrukcyjne
  • Udział w turnieju regionalnym, możliwość udziału w turnieju ogólnopolskim dla zwycięskiej drużyny z regionala
  • udział trenera w cyklicznych tzw Herbatkach czyli webinarach dla trenerów, które zapewniają wsparcie w przygotowaniu drużyny


Na poziomie Explore:

  • Materiały sezonu – co roku jest nowy temat i dokumenty, stworzone we współpracy z ekspertami związanymi w aktualnym tematem sezonu
  • E-materiały dla trenera i uczestników
  • Zestaw motywacyjny (około 550 elementów LEGO®, 8 minifigurek i 6 płytek do budowania o wymiarach 16×16 cm.)
  • Udział w Wystawie kończącej sezon
  • Udział trenera w tzw. Herbatkach czyli webinarach dla trenerów, które zapewniają wsparcie w przygotowaniu drużyny

Na poziomie Challenge potrzebujesz zestawów robotycznych Spike Prime (lub starszych modeli np. Mindstorms), a na poziomie Explore Spike Essential (lub starsze modele np. WeDo).

Wymagany jest komputer lub tablet z oprogramowaniem SPIKE™ Prime/ Essential – darmowe oprogramowanie ściągniecie ze strony LEGO Education.

Każda drużyna potrzebuje przynajmniej jednego pełnoletniego trenera.

Drużyna Challenge:
max. 10 dzieci w wieku 9-16 lat + minimum 1 pełnoletni trener


Drużyna Explore:
max. 6 dzieci w wieku 6-10 lat + minimum 1 pełnoletni trener


Drużyna Discover:
max. 4 dzieci w wieku 4-6 lat + minimum 1 pełnoletni trener


Dzieci nie mogą być młodsze ani starsze. Granicą jest początek sezonu, czyli 1 sierpnia roku, w którym zostało ogłoszone wyzwanie.

Sezon FIRST LEGO League rozpoczyna się na w sierpniu, kiedy ogłaszany jest temat przewodni i wyzwania sezonu, a kończy się wiosną, gdy odbywają się turnieje finałowe i wystawy.

Wiosną publikowany jest sneak peak kolejnego sezonu.

Zanim

Zaczniesz

Trener jest osobą kontaktową dla organizatorów. Towarzyszy drużynie i motywuje ją w czasie przygotowań oraz podczas wystawy/turnieju. Jako trener powinieneś spotykać się z drużyną przynajmniej raz w tygodniu przez cały okres przygotowań (około 12 tygodni). To jest jak uprawianie sportu. Im więcej czasu poświęcisz na przygotowania i ćwiczenia tym większy osiągniesz sukces.

Trener wspiera drużynę i pomaga im obrać kierunek, gdy zabłądzą – ale nie wykonuje pracy za dzieci.

Nie musisz umieć programować ani znać się na robotyce.

Jako trener powinieneś być zainteresowany nauką i technologią. Wiedza techniczna i nietechniczna jest mile widziana i istotna, jednak kluczem do sukcesu nie jest tylko wiedza, ale przede wszystkim kreatywność i chęć zdobywania wiedzy przez drużynę.

Trener powinien pomagać dzieciom uczyć się i odkrywać nowe rzeczy. Jednak żadna specjalistyczna wiedza nie jest wymagana. Będziecie uczyć się razem. 

Dla każdego, kto chce zostać trenerem FIRST® LEGO® League mamy specjalnie przygotowane materiały.

Jako trener powinieneś spotykać się z drużyną przynajmniej raz w tygodniu przez cały okres przygotowań (około 12 tygodni). Dodatkowo trener towarzyszy drużynie podczas Wystawy (Explore) i turnieju (Challenge).

Materiały (Podręcznik Trenera, Notatnik Inżyniera i materiały pomocnicze) przygotowane są do pracy przez 12 tygodni, a Nieoficjalny Przewodnik Początkującego Trenera obejmują 15 tygodni. 

Im więcej czasu poświęcicie na przygotowania i ćwiczenia tym większy osiągniecie sukces.

Jeśli nie możecie zbudować stołu, wystarczą tylko boczne bandy. Możecie również położyć matę na podłodze. Jednak boczne bandy dają dodatkowe możliwości wykorzystania czujników.

Najważniejsze, żebyście kładli matę na równym i twardym podłożu – każda nierówność może utrudniać precyzyjną pracę robota.

Jeśli macie czas i możliwości, możecie zbudować stół FIRST LEGO League. Instrukcje i wymiary znajdziecie tutaj. Wymiary się nie zmieniły w stosunku do lat ubiegłych.

Podstawowe wartości (ang. Core Values) w programie FIRST LEGO League to kluczowe zasady, które kształtują podejście uczestników do współpracy, nauki i rozwiązywania problemów. Są one fundamentem całego programu i mają znaczenie nie tylko w kontekście przyjaznej rywalizacji, ale również w codziennym życiu.

Wartości te, takie jak praca zespołowa, komunikacja, kreatywność, empatia i szacunek, wspierają rozwój uczestników jako odpowiedzialnych, zaangażowanych i twórczych członków społeczeństwa. Uczą, że sukces to nie tylko wygrana, ale także sposób, w jaki dąży się do celu, oraz wiedza zdobywana po drodze.

Ponadto, te wartości są niezwykle ważne na przyszłym rynku pracy. Współczesne środowisko zawodowe wymaga od pracowników zdolności do efektywnej współpracy, innowacyjnego myślenia i adaptacji. Dzięki rozwijaniu inkluzywności, innowacyjności, współpracy i radości z nauki, uczestnicy stają się bardziej atrakcyjnymi kandydatami na rynku pracy.

Dodatkowo, te wartości tworzą fundamenty niezbędne do rozwijania cech przedsiębiorczych, innowacyjnych oraz potrzebnych do tworzenia start-upów. Innowacyjność i dążenie do wywierania pozytywnego wpływu uczą, jak identyfikować problemy i opracowywać na nie rozwiązania – co jest istotą przedsiębiorczości. Współpraca i inkluzywność są kluczowe w budowaniu zespołów oraz środowisk sprzyjających innowacjom. Pasja do odkrywania i radość z nauki motywują uczestników do ciągłego rozwoju i realizacji swoich pomysłów.

Zatem – Podstawowe Wartości to nie tylko zasady uczestnictwa w programie, ale także fundamenty przygotowujące młodych ludzi do przyszłych wyzwań zawodowych oraz wspierające ich rozwój jako przyszłych przedsiębiorców i innowatorów.

Podstawowe Wartości są oceniane przez sędziów na podstawie obserwacji zachowań drużyny podczas całego turnieju lub wystawy, w tym w czasie prezentacji projektów, pracy zespołowej i interakcji z innymi drużynami. Sędziowie zwracają uwagę na takie aspekty jak współpraca, komunikacja, szacunek, inkluzywność i radość z udziału w programie. Oceniają, jak dobrze drużyna stosuje te wartości w praktyce, zarówno w zadaniach konkursowych, jak i poza nimi.

Sędziowie szukają odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób drużyna zaprezentowała współpracę, odkrycie, włączenie, innowacyjność, wpływ, oraz zabawę w
swojej pracy?

Zacznij od przeczytania materiałów sezonu dostępnych tutaj. W podręcznikach Trenera oraz w Przewodniku opisane jest krok po kroku jak prowadzić drużynę.

Bierz udział w tzw. HERBATKACH – webinarach dla trenerów. Nie tylko możesz tam zadać wszelkie pytania organizatorom, ale również wymienić się doświadczeniami z innymi trenerami. Informacje o terminach HERBATEK oraz link do niej otrzymuje każdy trener zgłoszonej drużyny ma swój email – sprawdzaj skrzynkę!

Nie ma ujemnych punktów ani kar.

Zapoznajcie się dokładnie z Zasadami Robot Game – jest tam dokładnie opisane za do przyznawane są punkty.

Zapoznajcie się z kartami ocen – dowiecie się z nich do będzie oceniane.

Pamiętajcie, że FIRST LEGO League Challenge składa się z 4 równie ważnych części i równopunktowanych części – Podstawowe Wartości czy Innowacyjny Projekt są tak samo ważne jak Robot Game i Robot Design.

UWAGA.

Zarówno Challenge jak i Explore to programy dla dzieci i młodzieży i wymagana i pożądana jest samodzielna praca dzieci. Nie zawsze chodzi o rezultat, ważniejsza jest droga.  Podczas turnieju i wystawy, trener nie programuje za dzieci ani nie prezentuje projektu. TRENER NIE MOŻE WYKONYWAĆ PRACY ZA DZIECI. Grozi to dyskwalifikacją drużyny. Dajmy szansę dzieciom się wykazać i poczuć dumę z własnych osiągnięć.

Off-season odnosi się do okresu, w którym drużyny uczestniczą w działaniach związanych z FIRST LEGO League poza oficjalnym sezonem turniejowym. W tym czasie drużyny nie biorą udziału w oficjalnych, sezonowych turniejach i wystawach, ale mogą organizować własne wydarzenia.

Na przykład, drużyny mogą zorganizować lokalny turniej lub wystawę w swojej szkole lub regionie, gdzie zaprezentują swoje projekty i roboty innym drużynom, nauczycielom i społeczności lokalnej. Szkoły, które posiadają zestawy z poprzednich sezonów, mogą wykorzystać je do pracy z uczniami kolejnych roczników, organizując we własnym zakresie wystawy, turnieje, czy inne wydarzenia edukacyjne.

Off-season to świetna okazja, aby kontynuować rozwijanie umiejętności, promować program FIRST LEGO League wśród nowych uczestników, a także w kreatywny sposób integrować społeczność szkolną i lokalną wokół robotyki i innowacji.

robot

Game

&

robot

Design

Rozpocznijcie od zapoznania się z robotem – przeanalizujcie instrukcje i zbudujcie podstawowy model robota, korzystając z dostępnych materiałów. Próbujcie różnych modyfikacji robota i jego programów. Testujcie, jak zmienia się jego zachowanie w zależności od wprowadzanych zmian. W darmowym oprogramowaniu Spike macie kilka lekcji dla początkujących

Koniecznie zapoznajcie się z materiałami sezonowymi dostępnymi dla trenera i uczestników. Te materiały zawierają szczegółowe informacje na temat wyzwań, zasad oraz wskazówki, jak najlepiej przygotować drużynę do udziału w zawodach.

Regularna praktyka pomoże wam nabrać pewności siebie. Pamiętajcie, że nauka pracy z robotem to proces – nie bójcie się popełniać błędów i uczyć się na nich. Każdy krok do przodu to postęp!

Jako trener nie musisz umieć programować. Nauczysz się tego razem z drużyną.

Nie, nie musicie wykonać wszystkich misji na macie. Możecie wybrać te misje, które najlepiej pasują do możliwości waszego robota i strategii drużyny. Celem jest zdobycie jak największej liczby punktów w dostępnych rundach, więc warto skupić się na misjach, które są w waszym zasięgu i które możecie wykonać skutecznie. Strategiczne podejście do wyboru misji jest często kluczem do sukcesu.

Warto pamiętać, że praktyka czyni mistrza. Drużyny, które biorą udział w turnieju po raz pierwszy, często nie są w stanie wykonać wszystkich misji w wyznaczonym czasie i to jest normalny proces nauki. Jednak drużyny, które powracają na kolejne sezony, dzięki zdobytemu doświadczeniu i regularnym treningom, znacząco poprawiają swoje wyniki, realizując więcej misji w krótszym czasie. Cierpliwość, systematyczna praca i ciągłe doskonalenie swoich umiejętności przynoszą efekty w kolejnych edycjach turnieju.

Aby przygotować prezentację Robot Design, warto udokumentować cały proces powstawania robota, w tym szczegóły dotyczące jego budowy i programowania. Spróbujcie stworzyć dokumentację techniczną, co jest cenną umiejętnością do rozwinięcia. Dokumentacja ta może zawierać schematy, opisy techniczne, wykresy oraz notatki z różnych etapów projektu.

Sposób prezentacji podczas sesji sędziowskiej jest dowolny. Możecie wybrać formę, która najlepiej pasuje do waszego zespołu, na przykład prezentację ze slajdami, ustną relację lub coś bardziej kreatywnego. Kluczowe jest, aby wszyscy członkowie zespołu byli zaangażowani i potrafili odpowiedzieć na pytania sędziów. Ważne jest, aby pokazać zrozumienie procesu projektowania robota i podkreślić współpracę w zespole.

Dokładnie zapoznajcie się z Zasadami Robot Game dostępnymi tutaj

Oraz z filmem, który pokazuje punktację poszczególnych misji tutaj

Śledźcie też dokument z aktualizacjami zasad, gdzie mogą pojawić się doprezycowania dotyczące misji – tutaj

Zachęcamy do dołączenia do grupy na facebooku TUTAJ -możecie wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami, a my jako organizatorzy również tam odpowiadamy na pytania.

Bierzcie też udział w HERBATKACH! Link dostaniecie na swój adres mailowy (więc sprawdzajcie skrzynkę!). To najlepsza okazja, żeby na żywo zadań pytanie i organizatorom i innym trenerom.

Możecie też napisać do nas na facebooku, instagramie albo na adres mailowy kontakt@fll.edu.pl 

Innowacyjny

Projekt

Program FIRST LEGO League Challenge składa się z czterech równie ważnych i równorzędnie punktowanych części: Robot Game, Innowacyjny Projekt, Podstawowe Wartości i Projekt Robota. Aby w pełni uczestniczyć w programie i zrozumieć jego ideę, ważne jest, aby drużyna przygotowała się we wszystkich tych obszarach.

Jeśli skoncentrujecie się tylko na Robot Game, a pominiecie Innowacyjny Projekt i nie wykażecie się zrozumieniem Podstawowych Wartości, to po pierwsze nie doświadczycie w pełni przygody, jaką oferuje FIRST LEGO League. Program ten ma na celu rozwijanie różnych umiejętności, w tym kreatywności, pracy zespołowej, innowacyjności i wartości etycznych. Uczestnicząc we wszystkich elementach, lepiej zrozumiecie, o co chodzi w FLL, i skorzystacie z programu w pełni.

Po drugie, nie macie szansy na wysokie miejsce w klasyfikacji generalnej: wszystkie cztery części są oceniane i sumowane w końcowym wyniku. Drużyna, która nie przygotuje się we wszystkich obszarach, nie zdobędzie wystarczającej liczby punktów, aby liczyć na awans do turnieju ogólnopolskiego.

Innowacyjny Projekt w FIRST LEGO League polega na zidentyfikowaniu realnego problemu związanego z tegorocznym tematem przewodnim sezonu, a następnie opracowaniu kreatywnego, innowacyjnego rozwiązania tego problemu. Drużyna powinna przeprowadzić badania, skonsultować się z ekspertami i zastosować naukowe podejście, aby stworzyć praktyczne i oryginalne rozwiązanie.

Następnie drużyna prezentuje swoje rozwiązanie sędziom, wyjaśniając, w jaki sposób zidentyfikowali problem, jakie badania przeprowadzili, jakie rozwiązanie zaproponowali oraz jak mogłoby ono zostać wdrożone w rzeczywistości. Ważne jest, aby drużyna była w stanie uzasadnić, dlaczego ich rozwiązanie jest innowacyjne i jakie korzyści przyniesie.

Innowacyjny Projekt rozwija umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów i prezentacji – jest to integralna część całego programu, równoważna z Robot Game i innymi aspektami FIRST LEGO League.

Dobrze by było, aby uczestnicy podchodzili do Innowacyjnego Projektu jak do prawdziwej pracy projektowej, ponieważ prowadzenie projektu to również ważna umiejętność, którą warto rozwijać. Oto skrócone etapy, które pomogą wam zorganizować pracę:

Identyfikacja problemu: Wybierzcie konkretny problem związany z tematem sezonu, który chcecie rozwiązać.

Badania: Zbierzcie informacje na temat problemu, przeprowadźcie badania i skonsultujcie się z ekspertami.

Generowanie i wybór pomysłów: Przeprowadźcie burzę mózgów, a następnie wybierzcie najlepsze rozwiązanie, które jest zarówno innowacyjne, jak i wykonalne.

Prototypowanie i testowanie: Stwórzcie prototyp lub model, jeśli to możliwe, i przetestujcie go, wprowadzając ewentualne poprawki.

Przygotowanie prezentacji: Przygotujcie prezentację, która jasno przedstawi wasz problem, rozwiązanie i proces, jaki przeszliście.

Podczas realizacji projektu ważne jest, aby każdy członek zespołu miał jasno określoną rolę – na przykład lider projektu, odpowiedzialny za badania, za prototypowanie, czy za przygotowanie prezentacji. Dobrze zorganizowany zespół, w którym każdy zna swoje zadania, ma większe szanse na sukces.

Nie, w ramach Projektu Innowacyjnego nie ma obowiązku przygotowywania makiety ani działającego prototypu. Ważniejsze jest, aby drużyna miała dobrze przemyślane i innowacyjne rozwiązanie, które odpowiada na zidentyfikowany problem.

Oczywiście, jeśli macie czas i zasoby, stworzenie makiety lub prototypu może pomóc lepiej zaprezentować wasz pomysł i uczynić go bardziej zrozumiałym dla sędziów. Jednak nie jest to wymagane i nie wpływa na ocenę, jeśli sama koncepcja jest dobrze opracowana i prezentowana.

Kluczowe jest, aby skupić się na zrozumieniu problemu, kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań oraz umiejętności przekazania swojego pomysłu sędziom.

Pomysł na Innowacyjny Projekt można znaleźć na wiele sposobów, korzystając z różnych źródeł inspiracji. Oto kilka wskazówek, które mogą wam pomóc:

Podręcznik Trenera i Notatnik Inżyniera

To pierwsze miejsce, od którego warto zacząć. W tych materiałach znajdziecie wskazówki i sugestie dotyczące poszukiwania pomysłów na projekt. Podręcznik Trenera i Notatnik Inżyniera zawierają cenne informacje, które mogą pomóc w zrozumieniu, jak podejść do Innowacyjnego Projektu.

Misje na macie

Inspiracji można szukać również na macie – misje są tematyczne i często powiązane z wyzwaniami, które mogą być podstawą waszego projektu. Przyjrzyjcie się, jakie problemy są poruszane przez misje, i zastanówcie się, czy można je rozwinąć w ramach Innowacyjnego Projektu.

Media społecznościowe i strona FIRST LEGO League

Śledźcie oficjalne kanały FIRST LEGO League na Facebooku, Instagramie i stronie internetowej. Przez cały sezon zamieszczane są tam różne ciekawostki, inspirujące pomysły i przykłady projektów z całego świata.

Rozmowy z ekspertami

Zachęcamy do rozmów z ekspertami, którzy mogą pomóc wam zrozumieć wybrany temat. Mogą to być nauczyciele z waszej szkoły, naukowcy, przedsiębiorcy z waszej okolicy (lub spoza niej). Konfrontowanie pomysłu z rzeczywistością i uzyskanie opinii ekspertów może znacząco wzbogacić wasz projekt.

Badania i ankiety

Ważne, aby wasz pomysł był oparty na solidnych podstawach. Możecie przeprowadzić własne badania, takie jak ankiety czy wywiady, aby zebrać dane i lepiej zrozumieć problem, którym się zajmujecie.

Pamiętajcie, że kluczowe jest znalezienie pomysłu, który was naprawdę interesuje i który ma potencjał rozwiązania realnego problemu. Wasz Innowacyjny Projekt powinien być dobrze przemyślany, a pomysły poparte rzetelnymi badaniami i analizą.

Żeby stwierdzić, czy Wasz projekt jest innowacyjny możecie np. sprawdzić czy podobne rozwiązania już istnieją lub czym różni się Wasz projekt od istniejących rozwiązań. Możecie też skonsultować się z ekspertami, którzy pomogą ocenić, czy Wasze rozwiazanie wnosi coś nowego i ma potencjał. Zastanówcie się też sami, czy projekt jest wynikiem kreatywnego myślenie, czy łączy różne dziedziny wiedzy w nowy sposób? 

Podczas sesji sędziowskiej będziecie mieli za zadania wyjaśnić na czym polega innowacyjność Waszego projektu – zastanówcie się, jakbyście odpowiedzieli na to pytanie. Czy macie na to argumenty?

Czy wasz pomysł bezpośrednio odnosi się do tematu przewodniego sezonu?Przeczytajcie dokładnie wytyczne zawarte w materiałach sezonowych, takich jak Podręcznik Trenera i Notatnik Inżyniera. Pomogą one zweryfikować, czy wasz projekt jest zgodny z tematem.

Ważne, żebyście umieli obronić swój Projekt, jeśli sędziowie zapytają jaki ma związek z tematem sezonu.

Podczas przygotowywania prezentacji Innowacyjnego Projektu w FIRST LEGO League, warto postawić na kreatywność. Sędziowie bardziej doceniają prezentacje, które są pomysłowe i angażujące, niż standardowe slajdy z PowerPointa. Możecie użyć rekwizytów, kostiumów, odgrywać scenki, pokazywać makiety – cokolwiek, co przyjdzie wam do głowy i pomoże w ciekawy sposób zaprezentować wasz projekt.

Prezentacja składa się z dwóch części: najpierw prezentujecie swój projekt, a następnie sędziowie mają czas na zadawanie pytań. Ważne jest, aby przygotowując prezentację, zapoznać się z kartą ocen i upewnić się, że uwzględniliście wszystkie kryteria, które będą oceniane. Dzięki temu wasza prezentacja będzie kompletna i dobrze dopasowana do oczekiwań sędziów.

Turnieje

Challenge

Każda chętna drużyna może zgłosić się do konkursu – prace nad przygotowaniem do konkursu najlepiej zacząć od września lub października.

Każda zgłoszona drużyna, po opublikowania harmonogramu Turniejów Regionalnych, może zgłosić się do udziału w wybranym przez siebie Turnieju.

Zwycięzcy Turniejów Regionalnych spotykają się na Finale Ogólnopolskim.

Zwycięzcy Finału Ogólnopolskiego, mogą wzią udział w turnieju międzynarodowym – lokalizacje turniejów ujawniane są w okolicach kwietnia. Do tej pory były to Australia, Brazylia, Maroko, USA i Norwegia.

Turnieje Challenge trwają cały dzień – zazwyczaj w godz. 8.00-15.30. Dokładny harmonogram dnia otrzymacie po zapisaniu się na konkretny turniej.

W turnieju bierze udział zazwyczaj od 7 do 15 drużyn.

Co się dzieje podczas turnieju:

  • Rejestrujecie się po przybyciu na miejsce
  • Przygotowujecie swoje stoisko w wyznaczonym miejscu
  • Prezentujecie swój Innowacyjny Projekt oraz Robot Design podczas sesji sędziowskiej – sesje odbywają się w kolejności wyznaczonej harmonogramem, a każda drużyna ma indywidualną sesję z sędziami w osobnej sali
  • Robot Game odbywają się na sali głównej – harmonogram określa o której godzinie i na którym stole bierzecie udział w przejazdach robotów
  • Na koniec następuje rozdanie dyplomów oraz pucharów dla zwycięzców – zwycięzcy turniejów regionalnych biorą udział w Turnieju Ogólnopolskim, a finaliście Turnieju Ogólnopolskiego mają możliwość wzięcia udziału w Turnieju Międzynarodowym (do tej pory polskie drużyny reprezentowały Polskę w Brazylii, USA, Maroko, Australii i Norwegii)
  • W międzyczasie macie czas na poznawanie innych zespołów, nawiązywanie nowych znajomości, odwiedzanie stoisk innych drużyn, wymianę doświadczeń i świetną zabawę!

Dla drużyn (dla liczby dzieci i trenerów podanej w zgłoszeniu) zapewniony jest lunch, czas na lunch określony jest harmonogramem, którzy otrzymacie przed turniejem.

Jeśli zgłosicie odpowiednio wcześniej zapotrzebowanie na posiłek wegetariański i/lub alergie, zrobimy co w naszej mocy, aby taki posiłek zapewnić, jednak ze względów organizacyjnych nie zawsze jest to możliwe.

Oczywiście, zapraszamy rodziców, kolegów, koleżanki i innych nauczycieli do kibicowania. I to świetna okazja, żeby kibice również złapali bakcyla FIRST LEGO League!

Prosimy tylko o informację, jeśli planujecie przyjazd dodatkowych ponad 10 osób.

Posiłek zapewniamy jednak tylko dla drużyny.

Terminy oraz lokalizacje eventów ustalamy po ostatecznie zakończonej rejestracji. Wybieramy lokalizacje w taki sposób, żeby było to jak najdogodniejsze dla drużyn zapisanych w danym sezonie. Te informacje umieszczamy na stronie internetowej, na naszych profilach w mediach społecznościowych oraz oczywiście wysyłamy mailowo do trenerów zapisanych drużyn.

Możecie wtedy wraz z drużyną wybrać turniej najbliżej Was.

Najpierw odbywają się turnieje regionalne, zwycięzcy turniejów regionalnych biorą udział w Finale Ogólnopolskim, a zwycięzcy Finału Ogólnopolskiego mogą wziąć udział w finałach międzynarodowych.

Nie, stoły i maty są przygotowane przez organizatorów.

Weźcie ze sobą:

  • swojego robota
  • tablet/laptop
  • materiały, które przygotowaliście, aby zaprezentować sędziom swój Projekt Innowacyjny oraz Robot Design (w sali dostępny będzie rzutnik lub monitor)
  • materiały, które zaplanowaliście do przygotowania stoiska Waszej drużyny

 

FIRST LEGO League Challenge składa się z 4 części, a każda z części jest tak samo ważna i oceniana podczas turnieju:

  • Podstawowe Wartości
  • Innowacyjny Projekt
  • Robot Game
  • Robot Design
 

Zapoznajcie się z kartami ocen dostępnymi tutaj – sędziowie będą korzystać właśnie z tych kart, więc przygotowując się do prezentacji uwzględnijcie wszystkie punkty z kart ocen.

Robot Game ma 3 rundy – wyniki z tych rund liczą się do ogólne klasyfikacji, a wyniki z półfinału i finału Robot Game liczą się tylko do wyników w kategorii Robot Game. Żeby dowiedzieć się więcej o kategoriach i klasyfikacjach na turniejach, przeczytajcie odpowiedź na kolejne pytanie. 

Podczas każdego turnieju regionalnego oraz Ogólnopolskiego Finału wszyscy uczestnicy otrzymują medale i wszystkie drużyny otrzymują dyplom za udział.

 

Dodatkowo wyróżnione zostają najlepsze drużyny w 4 ocenianych kategoriach:

Wartości Podstawowe – I, II, III miejsce

Robot Design – I, II, III miejsce

Robot Game – I, II, III miejsce

Projekt Innowacyjny – I, II, III miejsce

 

W kategorii głównej – Champion, w której liczy się liczba punktów ze wszystkich kategorii (uwaga: w kategorii Champion nie liczymy drużynom punktów zdobytych podczas półfinału i finału Robot Game) – I, II, III miejsce

 

Zwycięska drużyna Finału Ogólnopolskiego w kategorii Champion ma możliwość wzięcia udziału w finałach międzynarodowych (w zależności od sezonu może pojechać jedna drużyna, dwie lub trzy najlepsze).

Zdobywcy I miejsca w każdej kategorii otrzymują puchar, zwycięzca w kategorii Champion otrzymuje największy puchar.

 

Możliwa jest dodatkowa kategoria np. Nagroda sędziów przyznawana przez sędziów drużynie, która się czymś wybitnie wyróżniła lub dodatkowa konkurencja lub najbardziej kreatywne stoisko drużyny wybierane przez inne drużyny poprzez głosowanie. Zwycięzca dodatkowej kategorii otrzymuje mały puchar.

Nie ma nagród rzeczowych.

Wszystkie drużyny otrzymują medale i dyplomy, a zwycięzcy poszczególnych kategorii na poziomie Challenge otrzymują dodatkowo puchary.

Podstawą i motywacją programu są Wartości Podstawowe, a także zdobywanie wiedzy i umiejętności, chęć rozwiązywania lokalnych lub globalnych problemów oraz świetna zabawa, a nie nagrody rzeczowe.

Udział w FIRST LEGO League pozwala uczestnikom na zdobycie umiejętności cenionych na rynku pracy na całym świecie, a finalistom zaświadczenie z turnieju ogólnopolskiego ułatwia drogę na zagraniczne uczelnie

Finaliści Turnieju Ogólnopolskiego mają możliwość wziąć udział w międzynarodowym turnieju, jednak środki na wyjazd zbierają samodzielnie.

Nie, Notatnik Inżyniera ma za zadanie pomóc Wam w przygotowaniu się i organizacji Waszej pracy. Nie prezentujecie go na sesji sędziowskiej.

Instrukcje znajdziecie tutaj – dostępne są w wersji obrazkowej.

Wystawy

Explore

Wystawa Explore zazwyczaj trwa około 2 godzin.

Terminy oraz lokalizacje eventów ustalamy po ostatecznie zakończonej rejestracji. Wybieramy lokalizacje w taki sposób, żeby było to jak najdogodniejsze dla drużyn zapisanych w danym sezonie. Te informacje umieszczamy na stronie internetowej, na naszych profilach w mediach społecznościowych oraz oczywiście wysyłamy mailowo do trenerów zapisanych drużyn.

Możecie wtedy wraz z drużyną wybrać Wystawę najbliżej Was.

Dokładny harmonogram dnia otrzymacie po zapisaniu się na konkretną Wystawę.

W Wystawie bierze udział zazwyczaj od 5 do 12 drużyn.

Co się dzieje podczas Wystawy:

  • Rejestrujecie się po przybyciu na miejsce
  • Przygotowujecie swoje stoisko w wyznaczonym miejscu
  • O wyznaczonej w harmonogramie godzinie do Waszego stoiska podejdzie sędzia, aby porozmawiać z dziećmi o wynikach ich pracy i tym jak do tego doszły
  • W międzyczasie dzieci mają czas poznać się z innymi drużynami, a także skorzystać z atrakcji dostępnych na evencie
  • Na zakończenie następuje wręczenie medali i dyplomów dla wszystkich uczestników

Weźcie ze sobą zbudowane przez dzieci modele (konstrukcje, matę, robota i wszystko to, nad czym dzieci pracowały i czym chcą się pochwalić), laptop lub tablet, na którym dzieci pokażą swój kod oraz plakat.

Jeśli używaliście dodatkowych klocków i/lub innych materiałów do swojego projektu również je ze sobą weźcie.

Stoisko będzie się składać ze stołu, na którym rozłożycie swój projekt i powiesicie plakaty. Będzie zapewniony dostęp do prądu.

O wyznaczonej w harmonogramie godzinie do Waszego stoiska podejdzie sędzia, aby porozmawiać z dziećmi o wynikach ich pracy i tym jak do tego doszły. Mogą dzieci przygotować prezentację lub może to być rozmowa, gdzie po prostu zadajemy pytania.

Nie ma „złych” projektów. To, co dzieci przygotowały, to prezentują na Wystawie. Czasem ważniejsza jest droga, niż cel.

Ważna uwaga:

Wystawa to nie jest egzamin! To czas na wspólne świętowanie wyników pracy dzieci i okazja dla dzieci żeby pochwaliły się tym co zrobiły, ale też tym jak do tego doszły, dlaczego i co im się udało. Dajemy im szansę, żeby opowiedziały nam o tym czego się nauczyły, jak, dlaczego wybrały taki temat a nie inny, jak rozwiązywały konfklikty, co im się podobało, co było trudne. I żeby poczuły się dumne z tego co zrobiły SAMODZIELNIE. Żeby zobaczyły jak dużą pracę były w stanie wykonać i żeby wzmocnić ich pewność siebie na przyszłość – żeby zdobyły przekonanie, że potrafią, że mogą, a jak czegoś nie potrafią to mogą się nauczyć i dowiedzieć.

Dlatego trener nie prezentuje projektu za dzieci!

Notatnik Inżyniera ma za zadanie pomóc Wam w przygotowaniu się i organizacji Waszej pracy. Powinniście zabrać go ze sobą i może on być elementem prezentacji.

Nie ma nagród rzeczowych. Wszystcy uczestnicy otrzymują medal, a każda drużyn otrzymuje dyplom z wyróżnieniem.

Każda drużyna jest wyróżniona za swoją pracę – np. za wytrwałe pokonywanie trudności podczas przygotowań, za najbardziej kreatywne sposoby poruszania się modelu, za najbardziej zgraną drużynę. Wyróżnienie dobierane jest indywidualnie do zespołu.

Podstawą i motywacją programu są wartości podstawowe, a także zdobywanie wiedzy i umiejętności oraz świetna zabawa, a nie nagrody rzeczowe.

Ważnym cele programu jest to, aby dzieci zdobyły pewność siebie i przekonały się, jak dużo potrafią osiągnąć, co potrafią wymyślić, jak rozwiązywać konflikty.

Wartości podstawowe FIRST są filarami programu, które wyróżniają FIRST LEGO League spośród innych tego typu inicjatyw. Przyjmując te wartości, uczestnicy uczą się, że zdrowa rywalizacja i wspólne korzyści nie są sprzeczne, a wzajemna pomoc stanowi fundament pracy zespołowej.

ALUMNI i

Wolontariusze

Zapraszamy serdecznie wszystkich, którzy chcą wspierać FIRST LEGO League! Wolontariuszem mogą zostać m.in.:

  • Absolwenci (Alumni) – Uczestnicy poprzednich edycji FIRST LEGO League, którzy doskonale znają program i mogą dzielić się swoim doświadczeniem z nowymi zespołami.
  • Studenci i uczniowie – Osoby, które chcą rozwijać swoje umiejętności organizacyjne, techniczne lub społeczne, zdobywając jednocześnie cenne doświadczenie.
  • Rodzice – Ci, którzy chcą aktywnie angażować się w edukację swoich dzieci i wspierać rozwój młodych ludzi poprzez współpracę z zespołami.
  • Nauczyciele – Pedagodzy gotowi wspierać uczniów, dzieląc się swoją wiedzą, motywując młodzież i pomagając w przygotowaniach do turniejów.
  • Lokalni działacze – Osoby, które chcą działać na rzecz swojej społeczności, promując edukację i współpracę na poziomie lokalnym.
  • Pracownicy firm w ramach wolontariatu pracowniczego – Programy wolontariatu pracowniczego to doskonała okazja dla firm, aby wspierać edukację i rozwój młodzieży. Pracownicy mogą uczestniczyć w organizacji wydarzeń, mentoringu zespołów lub działaniach technicznych. Dzięki temu firmy mogą angażować się w rozwój społeczności, wspierając innowacje i kreatywność młodych ludzi.
  • Pracownicy firm sponsorskich – Szczególnie zapraszamy ich do pełnienia ról mentorów, wspierając zespoły swoją wiedzą i doświadczeniem w wyzwaniach technicznych i projektowych.
  • Eksperci z różnych dziedzin – Specjaliści mogą dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami z uczestnikami w formie webinarów, mentoringu lub artykułów, wspierając młodzież w rozwijaniu ich pasji i zdobywaniu nowych umiejętności.

Jeśli chcesz zostać wolontariuszem, zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat programu FIRST LEGO League na naszej stronie internetowej, abyś wiedział, jak działa program i jakie są możliwości.

Następnie napisz do nas maila na adres kontakt@fll.edu.pl. W wiadomości podaj swoją dostępność i/lub obszar, w którym chciałbyś pomagać, lub po prostu wyraź chęć udziału jako wolontariusz.

Skontaktujemy się z Tobą i przedstawimy aktualnie dostępne opcje współpracy.

Jako wolontariusz w FIRST LEGO League możesz angażować się w wiele różnorodnych zadań, dostosowanych do Twoich umiejętności i zainteresowań. Oto niektóre z możliwości:

  • Sędziowanie – ocena projektów zespołów i pomoc w rozstrzyganiu zawodów
  • Mentoring – wspieranie zespołów podczas przygotowań, pomoc w rozwijaniu projektów i robotów
  • Wsparcie merytoryczne zespołów
  • Wsparcie organizacyjne – pomoc w przygotowaniu i logistyce wydarzeń, np. rejestracja zespołów, koordynacja uczestników, organizacja przestrzeni
  • Obsługa techniczna – zarządzanie sprzętem, robotami i technologią podczas zawodów.
  • Fotografia i filmowanie – robienie zdjęć i nagrywanie filmów z wydarzeń, a także ich późniejszy montaż
  • Pomoc podczas wystaw i turniejów – dbanie o prawidłowy przebieg wydarzenia, zapewnienie wsparcia organizacyjnego, by wszystko odbywało się bez zakłóceń
  • Wsparcie techniczne i organizacyjne – pomoc przy przygotowaniu wydarzeń (np. dekoracje, przenoszenie sprzętu, ustawienie stoisk)
  • Animacje dla dzieci – organizacja zabaw z wykorzystaniem klocków LEGO, prowadzenie zajęć i zabaw dla najmłodszych uczestników

Każda z tych ról daje możliwość rozwinięcia nowych umiejętności i uczestnictwa w inspirujących wydarzeniach!

Oczywiście, na życzenie wystawiamy zaświadczenie o wolontariacie, które zawiera daty, opis Twoich obowiązków oraz liczbę przepracowanych godzin. 

Satysfakcja z pracy w ramach wolontariatu pracowniczego
Jeśli bierzesz udział w FIRST LEGO League w ramach wolontariatu pracowniczego, zyskujesz możliwość rozwijania swoich kompetencji w nowych, inspirujących warunkach. Praca nad dużym projektem edukacyjnym daje Ci szansę na nabycie cennych doświadczeń, takich jak zarządzanie wydarzeniami, mentoring młodzieży, czy współpraca z zespołami. Dodatkowo, udział w takim przedsięwzięciu przynosi ogromną satysfakcję, gdy widzisz bezpośrednie efekty swojego zaangażowania i wpływ, jaki masz na rozwój młodych ludzi.

Zostajesz częścią globalnej społeczności
Dołączając do FIRST LEGO League, stajesz się częścią ogromnej, międzynarodowej inicjatywy, która łączy ludzi z całego świata wokół edukacji, innowacji i zabawy. To prestiżowe doświadczenie, pełne inspirujących wydarzeń, emocji i klocków LEGO! To prawdziwa przygoda, w której możesz czuć, że przyczyniasz się do tworzenia czegoś większego, co wpływa na przyszłość młodych liderów.

Poznajesz nowych ludzi i budujesz relacje
FIRST LEGO League to okazja do nawiązania nowych znajomości, zarówno z lokalnymi działaczami, aktywistami, jak i innymi wolontariuszami. Budujesz cenne kontakty i rozwijasz relacje, które mogą być dla Ciebie ważne na każdym etapie życia, zarówno prywatnie, jak i zawodowo.

Spędzasz czas produktywnie i rozwijasz się
Wolontariat w FLL to idealna okazja, by konstruktywnie wykorzystać swój czas, rozwijając jednocześnie umiejętności komunikacyjne, organizacyjne i pracy zespołowej. Dzięki temu nie tylko pomagasz innym, ale też sam wzrastasz jako lider i członek społeczności.

Zyskujesz nowe perspektywy i doświadczenia
Jeśli jesteś u progu swojej kariery, wolontariat w FLL może otworzyć przed Tobą drzwi do świata dużych przedsięwzięć. Zyskujesz unikalne doświadczenie pracy przy organizacji wydarzeń, które angażują różnorodne zespoły i zasoby. To także okazja, by zobaczyć, jak od podstaw przygotowuje się duże projekty – praktyczna wiedza, która będzie miała wartość niezależnie od wybranej ścieżki zawodowej.