Updates

FIRST® LEGO® League okiem eksperta

Dlaczego konkursy robotyczne cieszą się tak dużą popularnością? Dlaczego coraz więcej młodych ludzi chce brać w nich udział? Odpowiedź na te pytania wydaje się jednocześnie prosta i mocno złożona. Bezdyskusyjny jest bowiem fakt, że dzieci i młodzież świetnie się przy tym bawią, rozwijają się w wielu kierunkach, mają moc tworzenia, odkrywają i ulepszają świat. Kryje się jednak za tym dużo więcej.


Podczas przygotowań do konkursu dla wszystkich jasne jest, że trzeba stworzyć robota, który na macie wykona zadania pozwalające na zgromadzenie jak największej ilości punktów. Łączy się to z rozwojem umiejętności konstruowania, projektowania czy programowania. Trzeba też wybrać strategię: jakie misje wykonać w jakiej kolejności, kto będzie za co odpowiedzialny podczas przygotowań i turnieju. Następnie trzeba zawalczyć z własnymi słabościami, opanować trudne emocje, skupić się na rozwiązaniach, a nie problemach, porozumieć się w drużynie. Na koniec pojechać na turniej i dać z siebie wszystko, czerpać wiedzę od innych drużyn jednocześnie będąc dla nich inspiracją. Współzawodniczyć w duchu „fair play”, wspierać w potrzebie, otworzyć się na relację z nowo poznanymi osobami. Odkryć w sobie moc do rozwiązywania trudności tu i teraz, działać efektywnie i skutecznie.

Drużyna ma też za zadanie stworzyć innowacyjny projekt badawczy, którego celem ma być ulepszenie w realny sposób jakiegoś skrawka rzeczywistości bliskiego uczestnikom. By stanąć na wysokości zadania należy zrobić badania, odkryć potrzeby lokalnej społeczności, zdobyć informacje od specjalistów i autorytetów w danej dziedzinie wiedzy czy publikacji naukowych. Dobrze byłoby też dokumentować cały proces i podzielić się swoim rozwiązaniem z grupą docelową. A na koniec wdrożyć projekt w codzienne życie.

Cały konkurs jest więc wielopoziomowym procesem, dzięki któremu uczestnicy dążąc do celu, jakim jest zdobycie jak najlepszych ocen od sędziów uczą się siebie, innych ludzi i życia. A wszystko to w atmosferze zdrowej rywalizacji opartej na empatii i samorozwoju. I to jest właśnie kluczem do sukcesu konkursu FIRST® LEGO® League na całym świecie.

Główną siłą napędową robotycznych zmagań są wartości podstawowe takie jak poczucie wspólnoty, współuczestnictwo oparte na szacunku i empatycznej komunikacji, odkrywanie i tworzenie nowych rozwiązań mających znaczący wpływ na najbliższe środowisko. A wszystko to przyprawione jest dobrą zabawą, wiarą w nieograniczone możliwości i poczuciem sprawstwa. To właśnie ten kilkumiesięczny proces jest fundamentem całego konkursu.

Dzieci i młodzież podczas przygotowań do turnieju zaczynają właściwie od zera. Niektórzy pierwszy raz zetkną się z programowaniem czy konstruowaniem. A nawet, jeśli już działali w tym obszarze to sporo ich zaskoczy. Rozwiązując kolejne zadania zdobywają wiedzę i od razu wcielają ją w życie. Sam robot jest przy tym namacalnym dowodem małych i dużych sukcesów. Pracują jako zespół, choć złożony wielu niepowtarzalnych indywidualności. A praca w kilkuosobowym zespole te nie lada wyzwanie, nawet dla dorosłych. Uczą się, jak czerpać ze swoich i cudzych mocnych stron, by osiągnąć cele. Przy każdym spotkaniu dowiadują się czegoś o sobie i relacjach. Umiejętność współpracy, komunikacji, pracy nad własnymi emocjami i trudnościami to kompetencje życiowe, które stosują z sukcesami w codziennym żuciu, tym szkolnym i domowym. To w jaki sposób mierzą się z presją, doskonalą się w zarządzaniu sobą w czasie, jak przekierowują uwagę z tego, co nie działa na to, co jest skuteczne daje im siłę napędową do działania na co dzień. Wiedzą, że coś może się nie udać – to naturalna część procesu czy rozwoju. Po prostu wyciągają z tego wnioski i idą na przód. Tak w konkursie jak i podczas codziennych zmagań.

Dlatego właśnie drużyny chcą wracać. Młodzi ludzie wiedzą, że mają ogromną moc, kiedy po wielu nieudanych próbach wreszcie zrobią krok naprzód. Czują, że mają wpływ na życie swoje i innych, że ich działania mają znaczenie. Pracują samodzielnie, więc sukces należy tylko do nich. A sukcesem nie jest tylko liczba punktów zdobyta podczas przejazdu. To długa, wspólna praca nad skomplikowanymi wyzwaniami technicznymi, programistycznymi, relacyjnymi i edukacyjnymi. To fakt, że dotarli na konkurs i ich starania zostały zauważone i docenione, nawet jeśli nie jest to zwycięstwo. To całe mnóstwo chwil spędzonych razem, śmiechu, pracy, spotkań, trudnych emocji i podnoszenia się po chwilach słabości. To są właśnie skarby, jakie daje dzieciom i młodzieży uczestnictwo w konkursach robotycznych. A rolą dorosłych, trenerów, rodziców czy sędziów jest im w tym po prostu nie przeszkadzać.

Iga Malik
Certyfikowana trenerka Akademii LEGO® Education
Sędzia FIRST® LEGO® League

Przewiń na górę